پروژه روش تحقیق، راههايي جهت ايجاد علاقه و شوق در دانش آموزان به درس تاریخ

مطالب دیگر:
📝10-تحلیل روند جریان شكست سد در حالت دو بعدی با استفاده از روش گالركین پراكنده و مقایسه آن با نتایج آزمایشگاهی📝دانلود نقشه کامل سینما موزه همراه با فایل 3dmax📝11-تحلیل روند جریان شكست سد در حالت دو بعدی با استفاده از روش گالركین پراكنده و مقایسه آن با نتایج آزمایشگاهی📝12-بررسی آسیب پذیری لرزه ای قاب های خمشی فولادی به روش تحلیل دینامیكی غیر خطی📝13-مقایسه تحلیل پاسخ زمین با استفاده از نرم افزارهای QUAKEW و ProShake📝14-مطالعه و تحلیل عددی فشار آب حفره ای ایجاد شده در هسته سد سنگریزه ای مسجد سلیمان📝15-تحلیل ریسك روانگرایی در بخشی از سواحل بابلسر📝16-بررسی و مقایسه تحلیلهای خطی و غیر خطی تنشهای حرارتی در روسازیهای بتنی📝17-نتایج تحلیل عددی روسازی راه آهن📝18-تحلیل عملكرد خطوط ویژه اتوبوسرانی شهر تهران ،از نگاه شهروندان📝19-تحلیل ظرفیت خطوط اتوبوسرانی با یك روش پیشنهادی ارزان-نمونه موردی خط 29 شهر مشهد مقدس📝20-بررسی میزان تمایل شهروندان به سفرهای پیاده و شناسایی عوامل بازدارنده آن براساس تحلیل رفتاری عابرین پیاده📝مجله Better Homes and Gardens جولای - معماری ۲۰۱۷📝نمونه سوالات ایین نامه راهنمایی ورانندگی جدید_95📝23-تعیین اولویت استانهای كشور برای احداث مجتمع های خدماتی-رفاهی با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها📝24-مطالعه تحلیلی تاثیر كاهش یا افزایش عرض دهانه در ارتفاع برپارامترهای موثر بر پاسخ جانبی سازه های بلند بتنی📝25-ارزیابی عددی ایده منشور متقارن در تحلیل نیروهای كششی ناشی از فشار جك هایTBM📝26-تحلیل دینامیكی غیرخطی ساختمان سه بعدی بتن مسلح بهسازی شده با میراگرهای فلزی افزایش دهنده میرایی و سختی (TADAS)📝27-کاربرد تئوری ولاسف در تحلیل هسته مرکزی ساختمانهای بلند📝28-بررسی رفتار لرزهای مخازن بتنی سه بعدی باتحلیلهای تاریخچه زمانی📝29-بررسی تحلیلی و آئین نامه ای فرآیند وقوع تخیب های برشی و محوری درستونهای سازه های بتن مسلح موجود📝30-طراحی لرزهای بهینه قابهای خمشی بتن مسلح به كمك تحلیل پوش -اور📝31-تحلیل لرزه ای تونلهای دایروی به روش شبه استاتیكی (مطالعه موردی فاز اول متروی تبریز)📝32-تحلیل عددی شمع تحت اثر بار جانبی در خاكهای رسی📝33-تحلیل رفتار خاكریزهای مسلح در حین و بعد از اجرا روی بسترهای سست
فرمت فایل: word تعداد صفحات: 32 مشكل اصلي كه پژوهنده با آن روبرو است ، عدم علاقه و توجه دانش آموزان در كلاس درس تاريخ مي باشد و جستجو براي يافتن راههايي جهت افزايش علاقمندي دانش آموزان به درس و كلاس تاريخ مهم ترين هدف پژوهنده مي باشد. 2 ـ 1 توصيف وضع|خرید آنلاین فایل|اِکس ایی|30018117|xen
در این صفحه از وب سایت برتر با شما هستیم با پروژه روش تحقیق، راههايي جهت ايجاد علاقه و شوق در دانش آموزان به درس تاریخ

فرمت فایل: word



تعداد صفحات: 32







مشكل اصلي كه پژوهنده با آن روبرو است ، عدم علاقه و توجه دانش آموزان در كلاس درس تاريخ مي باشد و جستجو براي يافتن راههايي جهت افزايش علاقمندي دانش آموزان به درس و كلاس تاريخ مهم ترين هدف پژوهنده مي باشد.



2 ـ 1 توصيف وضعيت موجود و تشخيص مسئله :



پژوهنده ليسانس تاريخ را در دانشكده ادبيات فارسي دكتر علي شريعتي شهر مشهد اخذ نموده است و حدود 17 سال سابقه كار دارد. هم اكنون در دبيرستان دخترانه صيرفي واقع در منطقه قاسم آباد ، شريعتي 9 ، تدريس مي كند. دبيرستان صيرفي تنها مدرسه موضوعي در استان خراسان و تا سال پيش ، در كل ايران مي باشد . مدرسه موضوع محوري ، مدرسه است كه كلاسهاي درس آن بر اساس موضوع درس ، مشخص شده است ، يعني ما در اين مدرسه كلاسهاي زير را داريم :



كلاس تاريخ ـ كلاس جغرافيا ـ كلاس زبان انگليسي ، كلاس زبان فارسي ـ كلاس ادبيات فارسي ـ كلاس عربي ـ كلاس ديني ـ كلاس قرآن ـ كلاس مطالعات اجتماعي ـ كلاس رياضي كلاس شيمي ـ كلاس فيزيك ـ كلاس زيست شناسي.



در طبقه دوم دبيرستان ، كلاسهاي رياضي ، فيزيك ، شيمي و زيست شناسي قرار دارد ، چرا كه آزمايشگاه فيزيك ، شيمي و زيست شناسي در اين طبقه واقع شده است. و بقيه كلاسها در طبقه سوم قرار دارد. مجموع اين كلاسها 13 كلاس مي شود. اين دبيرستان توسط خيري بنام آقاي صيرفي در سال 77 بنا شده است و داراي 3 طبقه ، حياط نسبتاً بزرگ با باغچه كاري در حاشيه آن ، كتابخانه و اتاق كامپيوتر و وسايل سمعي و بصري مي باشد. اين مدرسه دو نوبته است و در هر نوبت حدود 450 دانش آموز مشغول تحصيل مي باشند.



با وجود آنكه بعد از يكسال از افتتاح آن ، مديريت محترم دبيرستان ، شيوه نام گذاري كلاسها را بر اساس موضوع محوري قرار دادند و هر درس كلاس مخصوص بخود را دارد و در هر كلاس نيز كمد يا ويترين نسبتاً بزرگي با دربهاي شيشه اي نصب شده است و از ابتداي امر از كليه همكاران دعوت به همكاري نمودند تا در امر تجهيز اين كلاسها ، تهيه وسايل كمك آموزشي ، نقشه ، پوستر و … سهيم باشند ، ولي متاسفانه همكاران آن طور كه بايد از وجود اين كلاسها با امكانات موجود ، به نحو احسن استفاده ننمودند.



پژوهنده نيز به علت بيماري ، حدود چهار سال از تدريس معاف بود و بطور غير مستقيم در كادر اجرايي ، با دانش آموزان و ساير همكاران هم رشتة خود در تماس بود. در سال تحصيلي 82 83 ، پژوهنده دوباره به تدريس درس تاريخ مي پردازد و متوجه مي شود توجه و علاقه دانش آموزان نسبت به درس تاريخ نسبت به سالهاي قبل بسيار بسيار كم شده است. پژوهنده در ماه اول تحصيلي اين عدم علاقه و توجه را كاملاً در رفتار دانش آموزان ، نحوه نشستن ، گوش دادن و … آنان و نيز در آزمون اوليه ، مشاهده مي نمايد و حتي متوجه مي شود كه برخي از دانش آموزان نسبت به اين درس نه تنها هيچگونه علاقه اي نشان نمي دهند ، بلكه ، تعدادي نيز كاملاً از اين درس متنفر مي باشند و بالاجبار در كلاس حضور مي يابند.



پژوهنده مي داند كه تا دانش آموز را به درس و كلاس و كتاب تاريخ علاقمند ننمايد ، هر زحمتي را در كلاس بكشد ، بيهوده است و دانش آموزان اگر بخواهند فقط به خاطر حضور و غياب و يا نمرة قبولي ناپلئوني ، كلاس را تحمل نمايند ، نه تنها متن كتابها را طوطي واري حفظ خواهند نمود ، بلكه ارزش علمي و بار علمي براي آنان ندارد. پژوهنده به دنبال حل اين مشكل بر مي آيد كه چگونه علاقه مندي و توجه دانش آموزان را به درس تاريخ بيشتر نمايد ؟! مسلماً اگر دانش آموزان بدون هيچ رغبتي وارد كلاس شوند و هيچ انگيزه أي براي خواندن ، گوش فرا دادن و يادگيري درس نداشته باشند ، تلاش دبير در كلاس نه تنها مثمر ثمر نخواهد بود ،بلكه دانش آموزان روز به روز از اين درس منزجرتر شده و با همين ديدگاه وارد اجتماع مي شوند و دبير نيز به هدف اصلي آموزش تاريخ ، عبرت آموزي از تاريخ گذشتگان ، نخواهد رسيد.



به نظر پژوهنده بايد راه هايي باشد تا در اين وضع موجود تغييري حاصل نمايد ، او معتقد است بايد در بيان دبير ، طريقه درس دادن ، حتي محيط و فضاي آموزشي يك تحولي ايجاد كند تا در دانش آموز نيز تحول ايجاد شود ، اينها لازم و ملزوم هم هستند. اكنون پژوهنده ، با توجه به اهدافي كه دارد به دنبال گردآوري شواهد مي پردازد.



3 1 گردآوري اطلاعات ( شواهد 1)



در آزمون به عمل آمده در كلاس ، نمرات دانش آموزان بسيار بسيار ناراحت كننده بود و بيش از نيمي از دانش آموزان نمرة زير 12 آورده بودند.



مشاهده ظاهر بي توجه ، خسته ، بي علاقه كاملاً در دانش آموزان مشهود بود. پژوهنده متوجه شد در هنگام تدريس ، حواس اكثر آنان ، جاي ديگر است و با علاقه و توجه لازم به درس گوش فرا نمي دهند .اين مشاهدات با پرسش از درس تدريس شده ، در پايان كلاس و عدم پاسخگويي به سوالات از سوي دانش آموزان ، قطعي شد و اين امر را براي پژوهنده مسلم نمود كه دانش آموزان توجهي به درس نداشته و ندارند.



بعد از مشاهده جو حاكم بر كلاس ، ثبت نمراتي بسيار پايين ، پژوهنده درصدد مصاحبه با دانش آموزان بر مي آيد تا شايد علل اين عدم علاقه را دريابد .



نمونه هايي از چندين مصاحبه :



مصاحبه اول :



پژوهنده : "خانم الف" علت عدم توجه و گوش ندادن شما در هنگام تدريس درس چيست ؟



خانم الف : من از اين روش تدريس اصلاً خوشم نمي آيد ، هر جلسه تكراري ، دبير مي آيد ، اول ساعت از 4 الي 5 نفر درس را مي پرسد ، حدود 10 الي 15 سوال از درس جلسة قبل . بعد شروع مي كند مسلسل وار درس جديد را ميدهد و آخر هم مي پرسد سئوالي نداريد؟ خداحافظ !!



پژوهنده : به نظر شما چه بكنيم تا شما بهتر به درس توجه نماييد و بهتر فرا بگيريد ؟



خانم الف : به نظر من اگر ما دانش آموزان در امر تدريس مشاركت داشته باشيم ، خود بدنبال مطلب برويم و سوال درآوريم ، تست درآوريم ، كنفرانس بدهيم ، نقش دبيران را بازي كنيم ، درس برايمان جذاب تر و گيراتر خواهد شد.